‘Literatuur zet de deur naar het voor ons vreemde op een kier.’
— Han Leeferink
︎

Han Leeferink schrijft proza en poëzie. Hij publiceerde onder meer in Deus Ex Machina en Elders literair. In 2024 verscheen zwerfdagboek, een boek dat hij samen maakte met beeldend kunstenaar Puck Willaarts. De oosthoek van de Melkweg is zijn debuutroman.
Schrijven is voor Han een manier om met behulp van de verbeelding de werkelijkheid te verkennen, waarbij heden en verleden, feit en fictie, leven en dood niet altijd scherp van elkaar gescheiden zijn. De werkelijkheid is oneindig groot, maar heeft de neiging (om met Heraclitus te spreken) zich toe te dekken; ze laat zich enkel omzichtig en indirect benaderen. Het schrijven van literaire fictie is volgens Han bij uitstek geschikt om een tipje van de sluier op te lichten, om - zoekend en tastend - toegang te vinden tot een wereld die zich gewoonlijk aan ons blikveld onttrekt. Terugkerende onderwerpen in zijn werk zijn eenzaamheid, (obsessief) verlangen (naar stilte), en religie in de meest brede zin van het woord.
Naast het schrijven van verhalend proza, werkt hij samen met beeldend kunstenaar Puck Willaarts onder de naam ‘Het ademende landschap’ aan een omvangrijk project waarin het verbeelden van landschap centraal staat. Daarbij laten ze zich beïnvloeden door (de filosofische uitgangspunten van) klassieke Chinese landschapsschilderkunst en landschapspoëzie. zwerfdagboek was de eerste uitkomst van dit project. Voor stroomopwaarts – hun nieuwe deelproject – wandelen ze van ’s-Hertogenbosch naar een specifieke locatie in België, ten zuiden van Peer, in het ven- en moerasgebied van de Donderslagse Heide: de plek waar de Dommel ontspringt. Gedurende deze tocht houdt hij een dagboek bij, dat onder de naam Standplaats de Dommel in delen wordt voorgepubliceerd op Elders Literair | Platform voor literatuur en beeldende kunst.
︎
Meer
www.hanleeferink.nl